Tisdag
Jag är så fascinerad av cyklar. Då menar jag inte de där med växlar och andra finesser. Det ska vara de gamla hederliga. Det fanns två cykelmärken när jag växte upp, Monark och Crescent, Lite av en vattendelare. "Monark var gjord av papper och bark" sa de som hade en Crescent. Cyklarna tillverkades redan i början av 1900-talet och började så sakteliga få sitt uppsving på 20- 30 talet. Cykel intresset höll i sig under mellankrigstiden och långt in på 40 talet då vägarna var allmänt dåliga. De som bodde i storstäderna cyklade gladligen ut på landet för att få uppleva en frihetskänsla. I slutet av 50-talet började cykeln få konkurrens av mopeden och bilen. Vägarna byggdes ut och förbättrades. Men fortfarande var cykeln ett bra fortskaffningsmedel. I alla fall cyklade nästan alla som arbetade på ASEA i Västerås.
Om man är född under 50-60 talet har nog nästan varenda unge lärt sig cykla på en Bambino. Sadeln var av galon och formad som en limpa och tramporna satt på framhjulet. Det krävdes att ha balans så man inte cyklade omkull. Min första cykel fick jag 7 år gammal. Då hade jag överlevt Bambinon i två år. Det var som att börja om att cykla. Nu satt tramporna plötsligt i mitten, mellan de större hjulen. Jag minns också att det var vanligt att ha nyckelringar med olika motiv ihop med cykelnyckeln. Ni som är i min ålder minns säkert hartassen. Fanns i olika färger. Så småningom kom kombilåset. 3 upp och 2 ner. Sedan höger och vänster.
I mitten av 60-talet blev det populärt med minicykeln eller vikcykeln som man använde inom försvaret. De kunde snabbt lasta in cykeln i fordonet som inte tog någon plats för att och sedan transporteras på tvåhjulingen. Cykeln var ganska jobbig att trampa på eftersom den hade små hjul. Men väldigt smidig då den tog liten plats. Lätt att ha med sig. Fick till och med plats i lägenheten.
Det går säkert få tag på äldre cykelmodeller även om de är sällsynta. Lyckas man få tag på en sådan kan man ju måla sin i en läcker färg. För inte så länge sedan såg jag en röd med vita prickar. Nu sitter jag på Printerest och hittar alla möjliga roliga och personliga cyklar. Målade i härligt glada färger. Grannen har en knallröd. Riktigt läcker. Ut och trampa gott folk så länge det fortfarande är bar backe.
1960 var årsinkomsten för en industriarbetare ca 16000 kr. En ny Monark kostade 300 kr. År 1970 var Sverige det biltätaste landet i Europa Men så kom oljekrisen i början av 70-talet och då började folk bli mer miljömedvetna och cykeln var i ropet igen.