Onsdag
En gång i tiden arbetade jag på Åhlëns city och
sålde för YSL på parfymavdelningen. Ett otroligt roligt arbete. Ofta mötte man glada kunder (de få som vågade sig fram till den flotta disken). Ja, den var verkligen exklusive. Svart, vit och glasbelyst, direkt monterad från Paris som min äldre och mer erfarna säljare förklarade gång på gång. Alltid stod man där med ett leende med läppstiftet på plats. Jag är fortfarande trogen YSl och bilden häruppe visar en del av mina produkter. De används inte utan är mer ett samlarobjekt eftersom jag tycker om deras design.
Jag minns hur man polerade och torkade. Dammade av all vackra parfymflaskor som stod på ställningar. Varje gång jag fick en kund försökte man göra allt för att sälja. Mest var det kosmetika men även hudvårdsprodukter. Jag älskade mitt extrajobb och hade till och med kunnat jobba där
på heltid. Vi var ett glatt gäng i blandade åldrar. Det fanns ett
par kvinnor i femtioårsåldern som var otroliga att berätta
fräckisar så hela avdelningen gungade av genanta skratt. Men roligt
hade vi och det gällde ju såklart att skärpa till oss när vi fick
kunder.
Vår chef sa alltid varje morgon, "tänk nu flickor" (flickorna gällde även de som var 50 år och uppåt), "kunden har
alltid rätt" (vilket såklart inte alltid stämde) men det var ett
sätt för Åhléns att få kunderna att komma tillbaka. Och så är
det. En nöjd kund överger oftast inte företaget om den känner sig
hörd och bekräftad. Oavsett vad de är besvikna på, att doften
inte är som reklamen eller att läppstiftsfärger inte
passade så på Åhléns fick de ofta alltid byta, även utan kvitto.
Häromdagen mejlade jag till ett företag där jag inte var
riktigt nöjd med mitt köp. Utan krusiduller eller bevis skickade de
nytt utan att jag ens behövde skicka tillbaka den felaktiga varan. På sådana
ställen handlar man., eller hur? Vid ett annat till fälle fick jag kalla handen att ens få byta för att jag hade förstört
förpackningen när jag öppnade. Jag hade inhandlat en alldeles för
stor "trygghetsväst" som vovven skulle ha vid nyår inför
alla nyårssmällare.
Det här var ändå ett stort företag så jag kan inte tänka mig att de gått i förlust om jag fått byta och fått en mindre. Men de förklarade att de inte kunde sälja den första varan vidare. När man handlar online måste företagen ha det utrymmet att det kan fel. Men jag vet att folk okynnesbeställer och sedan skickas det tillbaka utan anledning. Mycket som kommer till terminalerna slängs och så får det ju inte vara. Ha en fin lilla lördag. Sol i Stockholm och enligt SMHI ska det bli sommarvärme, hela 24 grader.