Onsdag

28.08.2024

En gång i tiden arbetade jag på Åhlëns city och sålde för YSL på parfymavdelningen. Ett otroligt roligt arbete. Ofta mötte man glada kunder (de få som vågade sig fram till den flotta disken). Ja, den var verkligen exklusive. Svart, vit och glasbelyst, direkt monterad från Paris som min äldre och mer erfarna säljare förklarade gång på gång. Alltid stod man där med ett leende med läppstiftet på plats. Jag är fortfarande trogen YSl och bilden häruppe visar en del av mina produkter. De används inte utan är mer ett samlarobjekt eftersom jag tycker om deras design.

Jag minns hur man polerade och torkade. Dammade av all vackra parfymflaskor som stod på ställningar. Varje gång jag fick en kund försökte man göra allt för att sälja. Mest var det kosmetika men även hudvårdsprodukter. Jag älskade mitt extrajobb och hade till och med kunnat jobba där på heltid. Vi var ett glatt gäng i blandade åldrar. Det fanns ett par kvinnor i femtioårsåldern som var otroliga att berätta fräckisar så hela avdelningen gungade av genanta skratt. Men roligt hade vi och det gällde ju såklart att skärpa till oss när vi fick kunder.

Vår chef sa alltid varje morgon, "tänk nu flickor" (flickorna gällde även de som var 50 år och uppåt), "kunden har alltid rätt" (vilket såklart inte alltid stämde) men det var ett sätt för Åhléns att få kunderna att komma tillbaka. Och så är det. En nöjd kund överger oftast inte företaget om den känner sig hörd och bekräftad. Oavsett vad de är besvikna på, att doften inte är som reklamen eller att läppstiftsfärger inte passade så på Åhléns fick de ofta alltid byta, även utan kvitto.

 Häromdagen mejlade jag till ett företag där jag inte var riktigt nöjd med mitt köp. Utan krusiduller eller bevis skickade de nytt utan att jag ens behövde skicka tillbaka den felaktiga varan. På sådana ställen handlar man., eller hur? Vid ett annat till fälle fick jag kalla handen att ens få byta för att jag hade förstört förpackningen när jag öppnade. Jag hade inhandlat en alldeles för stor "trygghetsväst" som vovven skulle ha vid nyår inför alla nyårssmällare. 

Det här var ändå ett stort företag så jag kan inte tänka mig att de gått i förlust om jag fått byta och fått en mindre. Men de förklarade att de inte kunde sälja den första varan vidare. När man handlar online måste företagen ha det utrymmet att det kan fel. Men jag vet att folk okynnesbeställer och sedan skickas det tillbaka utan anledning. Mycket som kommer till terminalerna slängs och så får det ju inte vara. Ha en fin lilla lördag. Sol i Stockholm och enligt SMHI ska det bli sommarvärme, hela 24 grader.